Bearded collie iFokus

Bearded collie

Etikettom-rasen
Läst 11 ggr
Draken
2024-05-01 09:05
0

At äga en Bearded Collie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att en beardis är lättlärd, lyhörd, aktiv och älskar allt och alla vet alla som äger eller är påläst om rasen. Men är det bara positivt?

Bearded Collien tillhör Bruks-, Vall, Boskap-, och herdehundar. Den är alltså väldigt aktiv och kräver sin ägare till viss del, dom är nyfikna, framåt, snabba och alerta. Dom älskar även allt och alla, har sällan problem med nya människor, hundar eller andra djur. Dom är även oerhört lyhörda och lättlärda. Det låter som en toppen hund eller hur?

2.jpg

Eftersom att dom är såpass lättlärda så är det viktigt att inte ha en understimulerad beardis, dom är väldigt påhittiga och kan själv lära sig olater snabbt. Jag har några gånger hittat en beardis på bordet hemma när jag har varit sjuk eller dålig på annat sätt så jag inte kunnat aktivera den på rätt sätt, har även hittat en och annan söndertuggad sko eller annat som kan vara smarrigt att tugga på.

3.jpg

Jag brukar säga till dom som undrar hur det är att äga en beardis att om man gillar skogen och inte har något emot att halva skogen följer med hem så är det en perfekt hund. Vill man istället ha ett rent hem så får du antingen leta vidare eller städa flera gånger om dagen! Eftersom dom är såpass långhåriga så fastnar smuts och skogbitar lätt vilket följer med in i hemmet så det blir både grus, sand, små pinnar och annat smått och gott. Att jag nämner skogen är för att dom beardisar jag har träffat älskar att springa i skogen. Även mina egna beardisar har älskat att vistas i skogen. Det finns inget bättre än att sträcka ut benen, låta pälsen slickas bakåt och bara springa på ojämn mark!

4.jpg

Kan man leva med detta och veta om att det är ingen hund som man endast kan ha för att gå lugna promenader i stan och sedan ligga på soffan och slöa en hel dag. Så är det en underbar ras att äga.

5.jpg

Aktiverar man hunden på rätt sätt och ger den vad den behöver av både mental och fysisk stimulans, så kan den mycket väl godta att det blir en vilodag på soffan i mellan varven.

6.jpg

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis